Gemiddelde score op een schaal voor tevredenheid van zorgverleners in ziekenhuizen en GGZ (Geestelijke gezondheidszorg)-instellingen met de kwaliteit van geleverde zorg in de eigen instelling
Indicatorwaarde
Op schaal van 1 t/m5
3,3
Verslagjaar: 2019
Trend
7-jarige trend
2013 | 2019 |
Stabiele trend; getoetst (een statistische toets is uitgevoerd om te bepalen of sprake is van een statistisch significant verschil)
Interpretatie indicator
Een van de deelaspecten van arbeidstevredenheid is de kwaliteit van de zorg in de eigen instelling. Als zorgverleners ontevreden zijn over de kwaliteit van zorg, kan dat erop duiden dat patënten zorg van onvoldoende kwaliteit ontvangen, bijvoorbeeld dat er in het algemeen te weinig tijd beschikbaar is om goede zorg te ontvangen of dat de zorg te weinig toegespitst is op de individuele zorgbehoefte. Een hoger cijfer duidt op een betere kwaliteit in de ogen van zorgverleners.
Trend
Sla de grafiek Trend onvoldoende kwaliteit van zorg in eigen instelling volgens verpleegkundigen in ziekenhuizen en de GGZ over en ga naar de datatabelBron: Panel Verpleging & Verzorging, Nivel
- De cijfers zijn gecorrigeerd voor verschillen in samenstelling van het panel tussen de jaren voor wat betreft leeftijd en omvang van elke beroepsgroep.
- De trend voor alle beroepsgroepen samen is getoetst (een statistische toets is uitgevoerd om te bepalen of sprake is van een statistisch significant verschil) met multilevel analyses, daaruit blijkt dat er niet sprake is van een statistisch significante daling of stijging over de tijd (2013-2019).
Deze cijfers zijn ook onderdeel van
- Staat van Volksgezondheid en Zorg: Kerncijfers voor beleid
Verantwoordingstabel ziekenhuisopnamen astma en COPD
Toelichting |
|
---|---|
Volledige naam indicator |
Gemiddelde score op een schaal voor tevredenheid van zorgverleners in ziekenhuizen en GGZ (Geestelijke gezondheidszorg)-instellingen met de kwaliteit van geleverde zorg in de eigen instelling |
Bron |
|
Berekening |
De scores betreffen een gemiddelde van de antwoorden op 3 vragen naar de kwaliteit van zorg. Dit betreft een sub-schaal van de Maastrichtse arbeidstevredenheidsschaal voor de gezondheidszorg (MAS-GZ). De antwoorden worden gegeven op een vijfpuntsschaal, waarbij: 5=zeer tevreden, 4=tevreden, 3=neutraal, 2=ontevreden en 1=zeer ontevreden. Het gemiddelde kan variëren tussen 1 en 5. |
Toelichting bij de berekening |
Vragen worden ingevuld door verpleegkundigen en verzorgenden in vijf sectoren (waarvan twee hier weergegeven) (n=327 in 2019). Voor deze indicator zijn de volgende 3 vragen uit de MAS-GZ gebruikt: "Hoe tevreden bent u met: de mate waarin u over het algemeeen tijd hebt uw patiënten/cliënten goed te verzorgen?", "Hoe tevreden bent u met: de mate waarin u individuele zorgverlening aan uw patiënten/cliënten kunt geven?", "Hoe tevreden bent u met: de mate waarin u het gevoel hebt psychosociale begeleiding aan uw patiënten/cliënten te geven?". |
Interpretatie |
Een van de deelaspecten van arbeidstevredenheid is de kwaliteit van de zorg in de eigen instelling. Als zorgverleners ontevreden zijn over de kwaliteit van zorg, kan dat erop duiden dat patënten zorg van onvoldoende kwaliteit ontvangen, bijvoorbeeld dat er in het algemeen te weinig tijd beschikbaar is om goede zorg te ontvangen of dat de zorg te weinig toegespitst is op de individuele zorgbehoefte. Een hoger cijfer duidt op een betere kwaliteit in de ogen van zorgverleners. |
Toelichting bij de referentiewaarde |
Een score van 4 staat gelijk aan "tevreden". |
Jaar |
2019 |
Literatuur | Verest et al. 2019 (Verest, W., de Veer, A., de Groot, K., Francke, A., Kwaliteit en veiligheid van zorg aan cliënten, Utrecht (2019)) |