Percentage personen dat problemen heeft ervaren met afstemming tussen de eerste en de tweede lijn
Indicatorwaarde
Percentage
24
Verslagjaar: 2023
Trend
4-jarige trend
2020 | 2023 |
Dalende trend; gunstig; niet getoetst (er is geen statistische toets uitgevoerd om te bepalen of sprake is van een statistisch significant verschil )
Interpretatie indicator
Een goede samenwerking en informatie-uitwisseling tussen huisartsen en medisch specialisten is belangrijk voor kwalitatieve en veilige zorg. Wanneer een specialist onvoldoende op de hoogte is van de voorgeschiedenis of medicatie van een patiënt, of wanneer een huisarts niet goed geïnformeerd wordt over de behandeling door een specialist, kan dat leiden tot onnodige herhaling van onderzoeken, fouten in medicatie of verwarring bij de patiënt. Deze indicator laat zien welk percentage mensen problemen heeft ervaren in deze informatieoverdracht tussen de eerste lijn (huisartsenzorg) en de tweede lijn (medisch-specialistische zorg). Een hoog percentage wijst op knelpunten in de samenwerking en afstemming, wat ten koste kan gaan van de effectiviteit, veiligheid en patiëntgerichtheid van de zorg.
Verantwoordingstabel Percentage personen dat problemen heeft ervaren met afstemming tussen de eerste en de tweede lijn
Toelichting | |
---|---|
Volledige naam indicator | Percentage personen dat problemen heeft ervaren met afstemming tussen de eerste en de tweede lijn |
Bron | International Health Policy Survey (2023) |
Berekening | Teller: aantal geënqueteerden (volwassen burgers in 10 landen) dat in de voorgaande twee jaar een specialist had bezocht en positief antwoordde op minimaal één van de volgende vragen: "Hebt u de afgelopen 2 jaar meegemaakt toen u een medisch specialist zag …
Noemer: alle geënqueteerden die aangaven in de voorgaande twee jaar een specialist bezocht te hebben en een vaste huisart(-praktijk) hebben (n=372 in 2023) |
Interpretatie | Een goede samenwerking en informatie-uitwisseling tussen huisartsen en medisch specialisten is belangrijk voor kwalitatieve en veilige zorg. Wanneer een specialist onvoldoende op de hoogte is van de voorgeschiedenis of medicatie van een patiënt, of wanneer een huisarts niet goed geïnformeerd wordt over de behandeling door een specialist, kan dat leiden tot onnodige herhaling van onderzoeken, fouten in medicatie of verwarring bij de patiënt. Deze indicator laat zien welk percentage mensen problemen heeft ervaren in deze informatieoverdracht tussen de eerste lijn (huisartsenzorg) en de tweede lijn (medisch-specialistische zorg). Een hoog percentage wijst op knelpunten in de samenwerking en afstemming, wat ten koste kan gaan van de effectiviteit, veiligheid en patiëntgerichtheid van de zorg. |