Samenhang schermgebruik en lichamelijke gezondheid
Het onderzoek naar de gezondheidsgevolgen van socialemediagebruik en gamen is vaak gericht op kinderen en jongeren, en op schermgebruik in het algemeen. Zo hangt een hoog schermgebruik samen met minder bewegen en meer zitten bij kinderen en jongeren (van Rooij et al., 2020 (van Rooij, A. J., Doze, I., Tuijnman, A., Kleinjan, M, Factsheet digitale balans jongvolwassenen, Utrecht (2020))
; WHO, 2019 (WHO, Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age (2019))
). Onvoldoende bewegen en veel zitten verhogen in het algemeen het risico op diverse ziekten en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2, zie: Gevolgen van onvoldoende bewegen en veel zitten). Van de andere kant kan het gebruik van digitale apparaten juist ook stimuleren om meer te bewegen of gezonder te leven (van Rooij et al., 2020 (van Rooij, A. J., Doze, I., Tuijnman, A., Kleinjan, M, Factsheet digitale balans jongvolwassenen, Utrecht (2020))
).
Schermgebruik vlak voor het slapen gaan hangt samen met een verminderde kwaliteit van slaap en kan leiden tot een kortere slaaptijd (van Rooij et al., 2020 (van Rooij, A. J., Doze, I., Tuijnman, A., Kleinjan, M, Factsheet digitale balans jongvolwassenen, Utrecht (2020))
; WHO, 2019 (WHO, Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age (2019))
; Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, 2023 (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, #Geen paniek - Gezondheid, jongeren en hun digitale samenleving, Den Haag (2023))
). Zie ook: Samenhang slaap en schermgebruik). Tot slot zijn er ongunstige samenhangen tussen schermgebruik en oogproblemen (bijziendheid) en rug- en nekklachten bij jongeren (van Rooij et al., 2020 (van Rooij, A. J., Doze, I., Tuijnman, A., Kleinjan, M, Factsheet digitale balans jongvolwassenen, Utrecht (2020))
; Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, 2023 (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, #Geen paniek - Gezondheid, jongeren en hun digitale samenleving, Den Haag (2023))
).
Risico op verslavingsproblemen bij zowel socialemediagebruik als gamen
Overmatig gebruik van sociale media en overmatig gamen brengen het risico op een verslaving met zich mee, zowel bij jongeren als bij volwassenen (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, 2023 (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, #Geen paniek - Gezondheid, jongeren en hun digitale samenleving, Den Haag (2023)) ; van Huijstee et al., 2021 (van Huijstee, M., Nieuwenhuizen, W., Sanders, M., Masson, E., van Boheemen, P., Online ontspoord - Een verkenning van schadelijk en immoreel gedrag op het internet in Nederland, Den Haag (2021)) ). Overmatig socialemediagebruik kan fysieke sociale relaties in de weg staan en daardoor leiden tot eenzaamheid (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, 2023 (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, #Geen paniek - Gezondheid, jongeren en hun digitale samenleving, Den Haag (2023)) ). Van de andere kant kunnen digitale media ook juist een positieve invloed hebben op sociale contacten (van Rooij et al., 2020 (van Rooij, A. J., Doze, I., Tuijnman, A., Kleinjan, M, Factsheet digitale balans jongvolwassenen, Utrecht (2020)) ). Overmatig schermgebruik in het algemeen kan leiden tot een verminderde concentratie bij kinderen en jongeren (van Rooij et al., 2020 (van Rooij, A. J., Doze, I., Tuijnman, A., Kleinjan, M, Factsheet digitale balans jongvolwassenen, Utrecht (2020)) ; WHO, 2019 (WHO, Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age (2019)) ).
E.M. Zantinge, red. (RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu))