Samenhang schermgebruik en lichamelijke gezondheid
Het onderzoek naar de gezondheidsgevolgen van socialemediagebruik en gamen is vaak gericht op kinderen en jongeren, en op schermgebruik in het algemeen. Zo hangt een hoog schermgebruik samen met minder bewegen en meer zitten bij kinderen en jongeren (van Rooij et al. 2020; WHO 2019). Onvoldoende bewegen en veel zitten verhogen in het algemeen het risico op diverse ziekten en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2, zie: Gevolgen van onvoldoende bewegen en veel zitten). Van de andere kant kan het gebruik van digitale apparaten juist ook stimuleren om meer te bewegen of gezonder te leven (van Rooij et al. 2020).
Schermgebruik vlak voor het slapen gaan hangt samen met een verminderde kwaliteit van slaap en kan leiden tot een kortere slaaptijd (van Rooij et al. 2020; WHO 2019; Raad voor Volksgezondheid en Samenleving 2023). Zie ook: Samenhang slaap en schermgebruik). Tot slot zijn er ongunstige samenhangen tussen schermgebruik en oogproblemen (bijziendheid) en rug- en nekklachten bij jongeren (van Rooij et al. 2020; Raad voor Volksgezondheid en Samenleving 2023).
Risico op verslavingsproblemen bij zowel socialemediagebruik als gamen
Overmatig gebruik van sociale media en overmatig gamen brengen het risico op een verslaving met zich mee, zowel bij jongeren als bij volwassenen (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving 2023; van Huijstee et al. 2021). Overmatig socialemediagebruik kan fysieke sociale relaties in de weg staan en daardoor leiden tot eenzaamheid (Raad voor Volksgezondheid en Samenleving 2023). Van de andere kant kunnen digitale media ook juist een positieve invloed hebben op sociale contacten (van Rooij et al. 2020). Overmatig schermgebruik in het algemeen kan leiden tot een verminderde concentratie bij kinderen en jongeren (van Rooij et al. 2020; WHO 2019).
E.M. Zantinge, red. (RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu))