Totale gemiddelde wachttijd in gespecialiseerde ggz 15 tot 28 weken

De grafiek toont de gemiddelde wachttijd voor geestelijke gezondheidszorg per hoofddiagnosegroep. Het gaat om de gemiddelde wachttijden van patiënten bij ggz-zorgaanbieders met meer dan 10 zorgverleners. De wachttijden bij zorgaanbieders met minder dan 10 zorgverleners tellen niet mee in de berekening. De tijd die patiënten hebben gewacht, is vastgesteld bij patiënten die in de 2 maanden voor de peildatum (1 oktober 2024) zijn ingestroomd bij een ggz-zorgaanbieder. Daarbij is onderscheid gemaakt in wachttijd tot aanmelding (intake) en wachttijd tot behandeling. De landelijke cijfers zijn berekend door de gemiddelde wachttijden per zorgaanbieder gewogen te middelen. Daardoor tellen de gemiddelde wachttijden bij grotere zorgaanbieders (met een grotere instroom van patiënten) zwaarder mee dan die bij een kleinere zorgaanbieder.


Ruim 100.000 mensen wachtten in oktober 2024 op ggz

Op peildatum 1 oktober 2024 waren er 108.878 wachtplekken voor een intake of behandeling in de ggz. Dit cijfer geeft een indicatie van het aantal mensen met een zorgvraag dat niet wordt behandeld. Er wordt hier gesproken van wachtplekken, en niet van personen op de wachtlijst, omdat één persoon op meerdere wachtlijsten kan staan (‘dubbelwachtenden’). Bij 33% van de wachtplekken is de wachttijd voor een aanmeldgesprek binnen de Treeknorm van 4 weken, bij 61% van de wachtplekken voor behandeling is de wachttijd binnen de Treeknorm van 10 weken. De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijd. Deze ligt voor de basis-ggz en de gespecialiseerde ggz op vier weken voor de aanmeldwachttijd, tien weken voor de behandelwachttijd en op veertien weken voor de totale wachttijd.

Tabel: Landelijk aantal wachtplekken1 oktober 2024 (Bron: Informatiekaart Wachttijden en wachtplekken ggz - oktober 2024)

WachttijdBinnen de TreeknormBuiten de TreeknormTotaal
Aanmeldgesprek23.929 (33,0%)48.514 (67,0%)72.443
Behandeling22.351 (61,3%)14.084 (38,7%)36.435
Totaal46.28062.598108.878

1alleen ggz-zorgaanbieders met meer dan tien zorgverleners levert het aantal wachtplekken aan.

Transparantieregeling zorgaanbieders ggz

Zorgaanbieders zijn verplicht hun wachttijden op hun website te vermelden (of te verwijzen naar kiezenindeggz.nl). Meer over deze verplichting staat op overheid.nl. De door de zorgaanbieders aangeleverde aanmeld- en behandelwachttijd die gebruikt wordt in de berekening is de gemiddelde gerealiseerde wachttijd over de laatste twee maanden, ofwel de tijd die patiënten daadwerkelijk hebben gewacht tot ze een aanmeldgesprek hadden, respectievelijk de behandeling startte.


Een kanttekening bij de cijfers is dat niet alle zorgaanbieders wachttijdgegevens aanleveren, en dat een deel van de aangeleverde informatie niet klopt. Dit bleek uit onderzoek door de VU (VU, 2024). Zo leveren sommige aanbieders dezelfde informatie meerdere keren aan, worden diagnosegroepen niet onderscheiden of fout geregistreerd, wordt geen onderscheid gemaakt tussen wachttijd voor aanmelding en behandeling en hebben sommige aanbieders onwaarschijnlijke wachttijden. Er is ook enige vertekening in de cijfers doordat grotere ggz-aanbieders, die vaak complexere patiënten behandelen, oververtegenwoordigd zijn. Daardoor is er mogelijk enige oververtegenwoordiging van complexe patiënten (met langere wachttijden). De  De NZa zegt in een reactie hard te werken aan een verbetering van de datakwaliteit, en dat daarbij vooruitgang wordt geboekt (NZa, 2024; Kamerstukken II, 2024/25).

H. Giesbers (RIVM)